Inloggen - Registreer  

Primeur een webinar voor een Maar wat levert het

Brandnewsales - Amsterdam - 09-11-2020 Naar vacature  

Nieuw in de categorie ‘manieren om een vacature kenbaar te maken’: het webinar. Logisch ook; waarom zou je niet live en online wat meer over de baan kunnen vertellen? Maar wat levert dat in de praktijk dan op?

Geschreven door
Peter Boerman Op 07 november 2019
van
Werf&

Originele artikel hier te lezen:
Twaalf sollicitanten. Op korte termijn. Van een zéér schaarse docentendoelgroep. En een aantal dat vermoedelijk nog wat oploopt. Dat was de opbrengst van het eerste 


Live Recruitment Webinar’
 in Nederland ooit, dat eind oktober gehouden werd.
Twaalf sollicitanten. Op korte termijn. Van een zéér schaarse doelgroep.
Organisator Arthur Balabrega was er in elk geval zeer tevreden mee. Vanuit zijn organisatie 
Brand New Sales
 zet hij het idee sinds kort in de markt. En 
E-WISE
, online nascholing van leraren, was de eerste die toehapte en het idee in de praktijk bracht. De ‘Netflix van de nascholing’ was op zoek naar accountmanagers, en probeerde via deze innovatieve manier meer kandidaten te trekken, en tegelijk meer over zichzelf te vertellen.

Eigenlijk heel logisch

Een webinar is eigenlijk een heel logische manier van personeelswerving, aldus Balabrega. Want waarom zou je niet op deze laagdrempelige manier kandidaten de gelegenheid geven meer over een werkgever te weten te komen? In de online uitzendingen die zijn salesrecruitmentbureau verzorgt laat hij opdrachtgevers zich presenteren aan een specifieke doelgroep werkzoekenden. Zo moet het voor werkgevers makkelijker worden om snel beter geschikte mensen aan te nemen.

‘De deelnemers krijgen in een uur tijd een authentiek en realistisch beeld van hoe het is om ergens te werken.’
In het Live Recruitment Webinar interviewt Balabrega zelf sleutelpersonen van de organisatie. ‘Alle relevante onderwerpen komen daarbij aan bod’, vertelt hij. ‘De oorsprong van de organisatie, de missie, visie, de strategie, USP’s, cultuur, taken en verantwoordelijkheden, ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden. De deelnemers krijgen zo in een uur een authentiek en realistisch beeld van het bedrijf en hoe het is om daar te werken.’

Je kunt ook vragen stellen

De deelnemers – potentiële sollicitanten – krijgen in het webinar bovendien de kans om vragen te stellen aan de sprekers of hun mening geven via polls en de chatfunctie. Volgens Balabrega zijn er aan deze methode veel voordelen voor bedrijven en werkzoekenden. ‘Werkgevers krijgen zo meer en beter geschikte kandidaten. Met minder tijdrovende interviews worden de wervingsprocessen bovendien korter en stijgt hun 

fulfillment ratio
.’
‘Met de webinars wordt veel duidelijker of de organisatie echt bij een kandidaat past.’
Ook kandidaten profiteren van de webinars, zegt hij. ‘Veel vacatureteksten blijven op de vlakte en werkenbij-video’s zijn meestal puur promotie. In onze webinars kunnen kandidaten direct online contact hebben met directeuren en leidinggevenden, waardoor hun inzicht in het bedrijf aanzienlijk verbetert. Met de webinars wordt veel duidelijker of de organisatie echt bij hen past.’

Gerichte campagnes

En dat in een mum van tijd, aldus de initiatiefnemer. ‘Binnen drie weken is een compleet wervingstraject geregeld en kan de live uitzending van start.’ Het Live Recruitment Webinar activeert volgens hem juist de (sales)talenten die nu niet actief op zoek zijn, maar wel open staan voor een stap naar een nieuwe werkgever. ‘Met concrete informatie en een helder beeld van wat de vacature in de dagelijkse praktijk inhoudt, stimuleren we het bewustzijn van talenten. Dat 

triggert
 juist díe kandidaten die zich vereenzelvigen met het verhaal.’
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Brandnewsales
Meer primeur een webinar voor een Maar wat levert het vacatures