Inloggen - Registreer  

Jobpromo schrijven zelf doen of uitbesteden

Job Promo - Alphen aan den Rijn - 14-12-2021 Naar vacature  

Vacatureteksten schrijven: zelf doen of uitbesteden? Wij vergelijken de arbeidsmarkt met een snelkookpan. Als je nu die schaarse kandidaat boven tafel wil krijgen is een steengoede vacaturetekst het hoofdingrediënt. Maar is het nu beter om zelf achter het toetsenbord plaats te nemen en een vacaturetekst eigenhandig te schrijven? Of besteed je het schrijven van vacatureteksten uit aan een externe tekstspecialist? Stof tot nadenken.


Vacatureteksten schrijven: zelf doen of uitbesteden? We zetten 7 weegfactoren voor je op een rij:

1. Tijd

Tijd besparen: een veelvoorkomende reden om vacatureteksten aan anderen over te laten. Logisch, want het is een uitdaging om als hr- of recruitment professional tijd vrij te maken om zelf een vacaturetekst te schrijven. Zeker in de huidige arbeidsmarkt waar het aantal vacatures dat je moet invullen groot is (en je dus ook een groot aantal teksten moet schrijven). Maar vergis je niet: ook het uitbesteden van vacatureteksten schrijven kost je tijd. Een goede vacaturetekstschrijver vraagt om een briefing, zodat hij of zij antwoorden kan achterhalen over de doelgroep, de functie, de werkgever en de USP: ‘waarom kiest iemand voor deze vacature en niet een andere, soortgelijke job?’. Als hr- of recruitment professional ben jij vaak de aangewezen persoon om deze vragen te beantwoorden, of ben je de schakel tussen hiring manager en tekstschrijver. En als de concepttekst dan wordt geleverd, ben je er ook nog niet. Tijdens feedbackronde(n) moet je soms samen met de tekstschrijver nog de puntjes op de i zetten.

Vacatureteksten moesten eergisteren worden geschreven

Dan is er nog het gegeven dat de meeste vacatures vaak gisteren ingevuld moesten zijn. En dus dat vacatureteksten eergisteren moesten worden geschreven. Jij hebt geen tijd om nú te schrijven, maar een vacaturetekstschrijver kan (vaak) ook niet à la minute leveren. Een goede vacaturetekstschrijver zit – zeker in deze arbeidsmarkt – niet af te wachten en heeft al opdrachten lopen. Direct starten met inlezen of de intake zit er daardoor niet altijd in. Na de voorbereidingen wordt er doelgroependata geraadpleegd en pas dan verschijnen de eerste letters voor de vacaturetekst op het beeldscherm. Als de grove opzet staat, moet de tekst even ‘rusten’, zodat de tekst daarna met een frisse blik kan worden aangescherpt. En last but not least: een eindredacteur loopt de geschreven vacaturetekst nog eens na, bijvoorbeeld op de schrijfwijzer, wet- en regelgeving en om mogelijke spel- en taalfouten te voorkomen. Althans, zo vliegen wij het aan bij Job Promo. Bij ons heb je in het beste geval het concept voor een goede vacaturetekst binnen 4 werkdagen in je mailbox, maar sowieso binnen 4 werkdagen. Met de wetenschap dat de meeste vacatures gisteren moesten worden ingevuld, kan die levertijd soms een obstakel vormen.

Loont het dan om een vacaturetekstschrijver in te huren als het gaat om de tijdsfactor?

Absoluut. Ondanks de tijd die je steekt in de briefing en feedbackronde(n) ben je onderaan de streep aanzienlijk minder tijd kwijt. Het meest tijdrovende deel van het vacatureteksten schrijven wordt je immers uit handen genomen: het schrijfproces zelf.

Tegelijkertijd boek je extra tijdswinst omdat een goede vacaturetekst een lage conversie kent. Dat betekent dat er preselectie plaatsvindt tijdens het leesproces. Hierdoor neemt de kwaliteit van de respons toe. Dat scheelt jou als hr- / recruitmentprofessional veel tijd en energie als het gaat om het doornemen van al die cv’s van niet-passende kandidaten en het afwijzen van deze kandidaten. Ook neemt het aantal vragen over de vacature vaak af, omdat de tekst helder(der) is geschreven.

2. Creativiteit

Meer dan de helft van hr-managers geeft aan dat ze niet creatief zijn. Dit is vaak de reden waarom ze zelf niet aan de slag gaan met vacatureteksten. Wij zijn ervan overtuigd dat eigenlijk iedereen een dosis creativiteit in zich heeft, maar soms alleen hoeft te ontdekken hoe ‘ie deze kan benutten. In de meeste gevallen gaat het dan om loslaten van bestaande patronen en durven. Maar of je wel of niet creatief zegt te zijn, iedereen moet door het creatieve proces van pieken en dalen. En die diepe dalen… daar blijft menigeen tegen opzien.

In the end is het het allemaal waard. Door creativiteit in te zetten win je de harten van 22% van de vacaturetekstlezers die normaal afhaakt op een inspiratieloze vacaturetekst (onderzoek Unique 2017).

“Ik ben niet creatief dus huur ik een tekstschrijver in, want die is wel creatief.” Met zo’n uitspraak zit je niet per definitie goed. Tuurlijk is tekstschrijven een creatief beroep en hebben tekstschrijvers waarschijnlijk net even wat meer creativiteit van de ooievaar meegekregen dan mensen in een ander beroep. De kans dat hun tekst nét even wat creatiever, onderscheidender en inspiratievoller is, is vrij aannemelijk. Maar toch, ook als je het schrijven uitbesteedt, is de kans groot dat de vacaturetekstschrijver zit te puffen en steunen op zoek naar een sprankje creativiteit. Het zit ‘m in het vinden van dat haakje, die inspiratie. Maar als jij het schrijven dus aan een ander overlaat, dan betaal je diegene dus voor het puffen en steunen namens jou. Scheelt toch.

3. Expertise

‘Ieder z’n vak’. Als jij vacatures voor 1 bepaalde werkgever of bijvoorbeeld 1 specifiek vakgebied moet vervullen, dan weet je alle ins en outs. Die kennis moet je delen met de tekstschrijver op het moment dat je het schrijven van een vacaturetekst uitbesteedt. De kennisoverdracht kan ruis veroorzaken: de tekstschrijver kan het net even anders interpreteren of de nadruk leggen op een aspect waar het net niet hoort. Het is dan ook belangrijk dat er mogelijkheden zijn dat jouw feedback kan worden verwerkt. Als je echt alle vormen van ruis wil voorkomen, is het beter dat je zelf de vacaturetekst schrijft.

Maar het spreekwoord ‘ieder zijn vak’ bestaat niet voor niets.

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Job Promo