Inloggen - Registreer  

Lid RvT Stichting Leidingstraat LSNed

Gasseling Search - Rotterdam - 26-02-2025 Naar vacature  

ervaren publiek-private bestuurder en toezichthouder
Op voordracht Provincie Noord-Brabant

Leidingstraat Nederland, LSNed, beheert het leidingentracé tussen de industriegebieden van Rotterdam en Antwerpen met aftakkingen naar Moerdijk en richting Vlissingen.De leidingenstraat speelt een grote rol in het ondergronds transport in Nederland. Ter indicatie: ruim één derde van de jaarlijkse import vanuit Rotterdam loopt via dat tracé. Het tracé is 80 kilometer lang. Boven de grond is van al die ondergrondse drukte maar weinig te merken. Ondergronds passeert er jaarlijks 230 miljoen ton aan producten.

 

Maatschappelijke relevantie

Waar problemen rondom milieu, verkeersdrukte en veiligheid bovengronds toenemen biedt ondergronds transport oplossingen. Buisleidingen hebben een enorme capaciteit en nemen vergeleken met andere modaliteiten nauwelijks ruimte in. Transport door leidingen is veilig, snel en het draagt bij aan een gunstig klimaat. Zo wordt het wegverkeer verminderd, is er geen stank- of geluidsoverlast en resulteert het nauwelijks in CO2 – en stikstof-uitstoot. Bovendien biedt buisleidingentransport mogelijkheden voor meervoudig ruimtegebruik, want de bovengrond is voor andere doeleinden inzetbaar. Nederland werkt al jaren intensief aan de ambitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Buisleidingen en kabels zijn een onmisbare schakel om hernieuwbare energie en duurzame grondstoffen beschikbaar te maken voor onze woningen, bedrijven en mobiliteitsbehoefte. Daarom wordt op Europese, nationale en regionale schaal hard gewerkt om nieuwe elektriciteitskabels en buisleidingen aan te leggen die het aanbod van duurzame elektronen en moleculen verbindt met de snel groeiende vraag. Uitvoeringskracht is een belangrijke randvoorwaarde om de klimaattransitie tijdig te kunnen realiseren. De druk op tijdige realisatie van deze infrastructuur is hoog. Tegelijk is tijdige realisatie niet vanzelfsprekend gezien de complexe ruimtelijke ordening in ons land. Specifieke aandacht voor coördinatie op aanleg en beheer is noodzakelijk om een kans te maken deze complexe ruimtelijke en technische opgave tot een goed einde te brengen. Als onafhankelijke partij met kennis van de onder- en bovengrond van de tracés en met aandacht voor de verschillende maatschappelijke en economische belangen levert LSNed hieraan een actieve bijdrage. De verduurzamingsopgave in Nederland vraagt om tijdige en toekomstbestendige realisatie van energie-infrastructuur. LSNed heeft uitgesproken hierin een belangrijke rol te willen vervullen.

Governance en organisatie

De Stichting Leidingenstraat Nederland bestaat uit een kleine uitvoeringsorganisatie aangestuurd door een directeur bestuurder en een Raad van Toezicht (RvT). Ook is er een Technische Commissie die het bestuur gevraagd en ongevraagd adviseert.

In de RvT zijn overheden en private leidingeigenaren vertegenwoordigd. De RvT bestaat uit vijf leden. Twee vertegenwoordigers worden voorgedragen door het Ministerie van I&W, één door Provincie Noord-Brabant en twee door de Vereniging van Leidingeigenaren in de Buisleidingenstraat (VLB).

De RvT houdt toezicht op het beleid van het bestuur en de algemene gang van zaken van de
Stichting. De RvT richt zich bij de vervulling van deze taak op het belang van de Stichting
en weegt daartoe tevens de belangen van alle bij de Stichting betrokken partijen goed af.

Het toezicht van de RvT op de Directie omvat in ieder geval:
  • de realisatie van de doelstellingen van de Stichting;
  • de strategie en de risico’s verbonden aan de activiteiten van de Stichting;
  • de opzet en werking van interne risicobeheersings- en controlesystemen;
  • het financiële verslaggevingsproces;
  • de naleving van toepasselijke wet- en regelgeving.
De RvT komt formeel vier keer per jaar bijeen.
De RvT ziet er op toe dat het Bestuur de Stichting bestuurt conform de vastgestelde toekomstvisie (de meerjaren bedrijfsstrategie) van de Stichting en daarbij adequaat acteert en presteert.

De RvT houdt juiste afstand door zich te beperken tot strategisch essentiële onderwerpen, tot hoofdlijnen van beleid en tot vastgestelde prestatie-indicatoren. De RvT kiest een pro-actieve instelling: bepaalt zijn eigen agenda en prioriteiten, houdt daarbij rekening met de behoeften en mogelijkheden van het bestuur.

De LSNed uitvoeringsorganisatie bestond eind 2024 uit een team van 15 vaste werknemers. Op structurele basis wordt ten behoeve van projecten advies ingehuurd van externe (ingenieurs-) bureaus. De uitvoeringsorganisatie is verantwoordelijk voor beheer, onderhoud, toezicht en inspectie van de Buisleidingenstraat.

De Raad van Toezicht als complementair team

De leden van de Raad van Beheer dienen gezamenlijk over de deskundigheden te beschikken die nodig zijn om de bovengenoemde taken uit te kunnen voeren, zoals daar zijn:

Toezicht ervaring
Er moet voldoende ervaring zijn binnen de Raad van Beheer met de normen van de geldende corporate governance code en de wijze waarop deze in de praktijk kunnen worden toegepast.

Bestuurlijke ervaring
Er moet voldoende ervaring aanwezig zijn met bestuurlijke zaken in complexe organisaties, alsmede ervaring met ontwikkelingsvraagstukken in deze organisaties.

(Technische) Deskundigheid
Een deel van de Raad van Beheer moet in staat zijn om op hoofdlijnen zich een beeld te kunnen vormen van de technische ins en outs van het aanleggen, onderhouden én het gebruik van kabels en leidingen.

Bedrijfseconomische deskundigheid
Eén of meerdere leden van de Raad van Beheer moet een brede kennis en ervaring hebben op het vlak van financiën die nodig is om kritisch toezicht te kunnen doen op dit vlak. Vanuit deze expertise moet er een hoogwaardig klankbord zijn voor de Directie en het vermogen om kennis en inzichten ten dienste te stellen van de Raad van Beheer.

Bedrijfsleven en Overheid
Eén of meerdere leden van de Raad van Beheer hebben op bestuursniveau ervaring in het bedrijfsleven en kennen het ondernemen in een marktomgeving. Eén of meerdere leden hebben op bestuursniveau ervaring bij de landelijke en regionale overheid. Zij hebben gevoel voor de bijzondere context van deze organisaties die functioneren in het publieke domein.

Persoonlijke kwaliteiten

Daarnaast beschikken de leden van de RvT over de volgende vaardigheden:
Netwerken
De leden van de Raad van Beheer bewegen zich in relevante netwerken waardoor zij een goed zicht hebben op de voor de Stichting relevante beleidsterreinen.

Evenwicht in betrokkenheid en bestuurlijke afstand
Alle leden voelen zich betrokken bij het werkveld van de Stichting. Zij zijn daarbij goed in staat om het toezicht houden en het besturen van de organisatie te onderscheiden.

Besluitvaardigheid
De leden van de Raad van Beheer kunnen en willen de verantwoordelijkheid nemen voor genomen besluiten. Zij durven daar waar nodig te handelen.
Proactieve houding
De leden van de Raad van Beheer nemen niet alleen een afwachtende houding aan t.a.v. de inbreng van de Directie, maar nemen ook zelf initiatief om onderwerpen aan de orde te stellen.

Samenwerken in teamverband
De leden van de Raad van Beheer werken als team door gebruik te maken van elkaars competenties en stralen die houding uit naar de Directie en anderen.

Onafhankelijkheid en integriteit
De leden van de RvT hebben een onafhankelijke houding en voeren hun werkzaamheden integer en met verantwoordelijkheidsbesef uit. Zij zorgen er voor dat bij de uitvoering van hun taken geen verstrengeling kan ontstaan met andere belanghebbende partijen .

Specifiek profiel

Gezien de samenstelling van Bestuur en Toezicht gaat de voorkeur uit naar een vrouw.

Naast de hierboven genoemde algemene uitgangspunten zoeken we iemand met de volgende specifieke achtergrond:
  • Ervaring met publiek-private verhoudingen, werken met publieke aandeelhouders
  • Bij voorkeur ervaring als bestuurder (landelijk of regionaal).
  • Ervaring in toezichthoudende rollen
  • Beschikken over een provinciaal/landelijk bestuurlijk netwerk. Ambtelijk en politiek. Naast de Provincie Noord Brabant bij voorkeur goede contacten met (bestuurlijke) vertegenwoordigers van bij voorkeur Zuid-Holland en Zeeland en de nationale overheid
  • Kennis en ervaring met provinciaal beleid. Bij voorkeur op de beleidsterreinen mobiliteit, ruimtelijke ordening, infrastructuur. Vanuit de provincie een gezaghebbende gesprekspartner zijn voor de relevante Ministeries die bij de Stichting betrokken zijn.
  • Affiniteit hebben met het bedrijfsleven.

Voorwaarden en procedure

De leden van de RvT ontvangen een bescheiden vergoeding (3.500 euro per jaar).
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Gasseling Search