Zo zet je in social media
Bepaal je ideale werknemer
Welke socialmediakanalen kun je inzetten?
Meer weten over Social?
Terug naar het begin
Steven Verlaan
Social ads-specialist
Deel dit artikel
EmailCopy Instagram Link
Zoals we allemaal weten zijn zo’n beetje alle bedrijven in Nederland op zoek naar werknemers. Maar de vraag is: hoe
bereik
je jouw toekomstige collega’s? Een goede manier hiervoor is met advertenties. Met socialmedia-advertenties bepaal je namelijk heel specifiek wie je bereikt, in plaats van dat je met hagel gaat schieten en veel geld over de balk gooit.
In dit blog bespreken we hoe je socialmedia-advertenties kunt inzetten om je vacature(s) te promoten. Wel goed om rekening mee te houden: vacatureadvertenties op social media zorgen er voornamelijk voor dat er meer verkeer naar de vacature(s) op de website gaat. En wil je een sollicitant binnenhalen, dan is er dus méér nodig dan alleen een goede advertentie. Zorg er daarom eerst voor dat de vacature op je website helemaal in orde is voordat je begint met recruitment advertising.
Bepaal je ideale werknemer
Om de juiste doelgroep aan te spreken met vacatureadvertenties op social media, is het allereerst belangrijk om de ideale werknemer voor de functie te omschrijven. Door een helder beeld te schetsen van de groep die je wilt bereiken met je wervingscampagne, worden de stappen erna een stuk makkelijker. Je kunt dan namelijk gerichter targeten, je vacatureteksten erop aanpassen én je kunt de advertenties specifiek voor de doelgroep vormgeven. Hiermee zorg je ervoor dat je de juiste boodschap aan de juiste persoon koppelt. Voorbeeld: je laat een advertentie van een vacature voor een timmerman aan een timmerman zien, in plaats van dat je deze advertentie aan alle mensen uit de bouw laat zien. Het klinkt heel logisch, maar we zien het nog veel te vaak fout gaan.Om de ideale werknemer te bepalen maken we gebruik van vijf pijlers:
1. Demografische gegevens
- Leeftijd
- Woonplaats (bijvoorbeeld woonachtig binnen een bepaalde straal rondom de locatie van het bedrijf)
- Huidige baan
- Gevolgde studies
- Eerdere banen
- Ervaring met functie
- Sterktes
- Zwaktes
- Hobby’s
- Interesses
- Passie
- Certificaten
- Skills
- Cursussen
- Carrièredoelen
Welke socialmediakanalen kun je inzetten?
Waar de meeste mensen direct zullen denken aan LinkedIn voor het promoten van vacatures, zijn er nog meer socialmediakanalen waarmee je jouw potentiële nieuwe werknemer kunt bereiken. Denk aan Facebook en Instagram, maar ook zeker aanTikTok
. Ieder kanaal heeft zijn eigen kracht. En jouw doelgroep kun je dus specifiek bereiken via het kanaal waarop zij actief zijn.
Goed om rekening mee te houden is: een wervingscampagne is pas écht effectief als alle kanalen en
touchpoints
goed op elkaar aansluiten. En als het gekozen kanaal perfect aansluit op de customer journey-fase waarin iemand zich op dat specifieke moment bevindt. Op elk moment van de
klantreis
is een ander socialmediakanaal het meest waardevol. Meer over dit onderwerp lees je later in dit blog.
Meta (Facebook/Instagram)
Facebook & Instagram, beide onderdeel van Meta, staan al jaren steevast in de top 3 socialmediakanalen als het gaat om hoeveel het dagelijks gebruikt wordt. Grote kans dus dat jouw gewenste medewerker zich ook bevindt op één van deze kanalen. Bij Meta kies je uit verschillende advertentietypen (denk aan video’s en carrousels) om jouw vacature onder de aandacht brengen bij je doelgroep.Daarbij kun je ook diverse acties en doelen koppelen aan jouw Meta-advertentie. Zo kun je niet alleen sturen op extra bezoekers naar de vacaturepagina op je website. Ook kun je een formulier in de advertentie zetten om zo de contactgegevens van de potentiële werknemer te ontvangen. Of je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om jouw advertentie aan zoveel mogelijk mensen te laten zien, zonder dat zij direct ergens op hoeven te klikken.
Voor- en nadelen
Via Facebook en Instagram adverteren om sollicitanten te werven heeft helaas ook een nadeel; sinds december 2021 heeft Meta de regels flink aangescherpt met betrekking tottargeting
. Hierdoor kun je geen leeftijd selecteren en zijn de targetingopties beperkt in vergelijking met de “normale” campagnes. Door deze beperkte mogelijkheden ben je erg afhankelijk van het
algoritme
.
Uit de resultaten van onze campagnes blijkt dat het algoritme veel informatie en tijd nodig heeft om te bepalen wie de doelgroep is. Hier kun je wel op inspelen door deze informatie te geven in een duidelijke advertentietekst waarbij je veel informatie over je gewenste doelgroep geeft. Denk aan het verwerken van een zin in de advertentie zoals: Ben jij de timmerman die we zoeken? Dit geeft het algoritme de informatie dat je op zoek bent naar een timmerman en dat er niet een automonteur moet worden bereikt.
De beperkte targetingopties nemen echter ook een aantal voordelen met zich mee; heeft het algoritme eenmaal genoeg geleerd, dan is de targeting supersterk. Belangrijk is daarom om geduld te hebben en het algoritme de tijd te geven om de targeting te verbeteren. Een ander voordeel van het adverteren met vacatures op Meta, is dat het in vergelijking met LinkedIn relatief goedkoop is. Meta is daarom ook een geschikt kanaal als je de focus legt op zo zichtbaar mogelijk worden bij je doelgroep.
LinkedIn-advertenties gebruiken in jouw wervingscampagne
Naast Meta, is LinkedIn een geschikt socialmediakanaal om vacatureadvertenties op te plaatsen. Adverteren voor vacatures op LinkedIn kan op twee manieren.De eerste manier is om op de LinkedIn-pagina van jouw bedrijf een vacature toe te voegen. De eerste maand doe je dit gratis. En als je wil, kun je hem tegen betaling langer op je pagina laten staan. Deze vacature kun je vervolgens promoten door middel van LinkedIn-advertenties.
Een andere manier is om met jouw LinkedIn-advertentieaccount een campagne te starten met als doel ‘zo veel mogelijk websitebezoekers’. Door middel van deze campagne kun je jouw doelgroep naar je website leiden om vervolgens op de vacaturepagina meer informatie te geven over de vacature.
Hét grote voordeel van het adverteren op LinkedIn is dat je jouw doelgroep heel specifiek kunt targeten. Je target bijvoorbeeld op functietitels, ervaring, bedrijfstakken en zelfs specifiek op medewerkers van een bepaald bedrijf.
Het adverteren met vacatures op LinkedIn is ten opzichte van andere socialmediakanalen een stuk duurder. Maar omdat je heel specifiek kunt targeten, is de kwaliteit van de doelgroep die je bereikt wél fors hoger. Bij Meta kun je immers vrijwel alleen targeten op interesses en woonplaats, waardoor je daar eigenlijk met hagel aan het schieten bent.
TikTok inzetten om vacature te promoten
Dat TikTok enorm in opmars is, is je vast niet ontgaan. Het adverteren op TikTok staat daarentegen nog maar in de kinderschoenen. Besluit je te adverteren via dit kanaal, dan heb je dan ook weinig concurrentie. Dit maakt het niet alleen laagdrempelig, ook zorgt het ervoor dat adverteren via TikTok momenteel nog erg goedkoop is (ten opzichte van Meta en LinkedIn).Waar het gevoel nu nog erg heerst dat TikTok voornamelijk wordt gebruikt door kinderen en jongvolwassenen, blijkt de laatste tijd dat de leeftijdscategorie op TikTok steeds ouder wordt. Ter illustratie: het aantal gebruikers met een leeftijd van 25 t/m 29 jaar is in één jaar tijd meer dan verdubbeld. Kortom: TikTok is bezig met een enorme groei en niet alleen bij de jeugd.
Via TikTok kun je – middels een video – jouw vacature laten zien aan het brede publiek. Vooral in de see-fase van de
customer journey
is TikTok een effectief kanaal, omdat je voor een laag bedrag veel mensen kunt bereiken. Iemand die op TikTok scrolt, doet dit vaak om grappige en leuke filmpjes te zien. Hij/zij heeft niet direct behoefte aan een vacaturevideo. TikTok is daarom vooral geschikt voor het genereren van
naamsbekendheid
en bewustwording.
Strategie voor recruitment advertising via social media
Het proces van het vinden van een baan gaat niet over één nacht ijs. Je kunt dan ook niet verwachten dat je met een advertentie direct heel veel sollicitaties verzamelt. Nadat iemand voor het eerst in contact is gekomen met jouw bedrijf – bijvoorbeeld via een vacatureadvertentie op social media – kan het soms wel meer dan een maand duren voordat iemand daadwerkelijk solliciteert.Een socialmedia-advertentie is dus een goed middel om het eerste contact met de potentiële werknemer te creëren. Maar nadat iemand één keer de advertentie heeft gezien zal hij/zij (in vrijwel alle gevallen) niet direct solliciteren. Om hier op de juiste manier op in te spelen is het cruciaal om ook de rest van het traject voor hem/haar makkelijk en duidelijk te maken. Denk aan de
landingspagina
op de website en de verschillende manieren om een sollicitatie in te dienen.
De kracht van video
Communiceer bijvoorbeeld dat iemand zijn/haar motivatie kan indienen middels een video. Het maken van video’s is enorm populair en helemaal van deze tijd. Kijk maar eens naar de populariteit van TikTok, Instagram Reels & YouTube. Deze trend is op dit moment voornamelijk zichtbaar onder de jeugd en jongvolwassenen, maar we zien hier een geleidelijke verschuiving in. Het grote verschil met ouderen zit hem vooral in de snelheid van de video’s, mocht je je richten op een doelgroep van ouder dan 50 jaar dan raden we je aan om tragere video’s in te zetten. Kort gezegd, jongeren houden meer vansnackable content
en ouderen houden meer van informatieve content.
Customer journey van een wervingscampagne via social media
De customer journey van iemand die op zoek is naar een nieuwe uitdaging gaat over vele schijven. Laat je met jouw vacatureadvertentie exmeer...
Naar vacature
Meer vacatures van Doublesmart
Meer Zo zet je in social media vacatures