Inloggen - Registreer  
Helaas bent u niet ingelogd, login en probeer het opnieuw.    

Bredene-diensthoofd sportdienst.pdf

Searchselection - 12-03-2025 Naar vacature  

De directie mens bundelt alle persoonsgebonden dienstverlening die zich rechtstreeks richt
tot de burger, en geeft vorm aan het sociaal en vrijetijdsbeleid van het lokaal bestuur. De
directie is onderverdeeld in drie afdelingen: welzijn, vrije tijd & burgerzaken en ouderenzorg.
De afdeling vrije tijd en burgerzaken omvat de collectieve recreatieve dienstverlening voor
eigen inwoners en toeristen en bundelt alle vrijetijdsdiensten en de dienst burgerzaken. De
afdeling staat in voor alle vormen van vrijetijdsbeleving voor jong en oud en het toeristisch
beleven van Bredene. De afdeling staat in voor het afleveren van identiteitskaarten rijbewijzen,
reispassen, attesten… vanuit de dienst burgerzaken.
De sportdienst is verantwoordelijk voor het creeëren van een kwalitatief sportaanbod en voor
het aanmoedigen van inwoners om te sporten. De dienst staat in voor de coördinatie,
begeleiding en ondersteuning van het lokaal sportgebeuren, het verzorgen van de
sportpromotie en het beheer van de gemeentelijke sportinfrastructuur. De stad ondersteunt
de sportverenigingen zowel infrastructureel als financieel.
Doel van de functie
Het diensthoofd sportdienst is verantwoordelijk voor de coördinatie en dagelijkse leiding van
de sportdienst. Het doel is het ontwikkelen, coördineren en bevorderen van sport- en
recreatieactiviteiten binnen het lokaal bestuur, met een focus op het aanbieden van een
kwalitatief en inclusief sportbeleid dat voldoet aan de behoeften van de burgers. Het
diensthoofd staat in voor het beheer van de sportinfrastructuur en ondersteunt en organiseert
sportgerelateerde projecten en evenementen.
Plaats in de organisatie
Werkt onder leiding van en rapporteert aan het afdelingshoofd vrije tijd en burgerzaken. In
afwachting van de verdere implementatie van de nieuwe formatie geniet het diensthoofd
leiding van de directeur mens.
Geeft leiding aan: alle medewerkers van de dienst
2
Kernresultaten
Coördinatie en leiding van de dienst
Instaan voor de planning, organisatie, aansturing en opvolging van de werking van de dienst
en deze vertalen naar concrete doelstellingen voor de directe medewerkers.
Doel: continuïteit en kwalitatieve werking van de dienst garanderen

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
aansturen van de eigen medewerkers
coördineren van en waken over de planning en dagelijkse activiteiten van de dienst
zorgen voor en waken over een projectmatige en gestructureerde aanpak van het werk
uitwerken, implementeren en opvolgen van de kwaliteitszorg en de procedures voor
het vlotte verloop van de werkzaamheden binnen de dienst
optimaal inzetten van medewerkers
bewaken van de continuïteit van de dienst
tijdig opstarten, zorgvuldig (doen) toepassen en opvolgen van de diverse projecten en
administratieve procedures
coördineren en opvolgen van specifieke belangrijke dossiers en projecten
coördinatie van de voorbereiding van de dossiers van de dienst die aan de
bestuursorganen moeten worden voorgelegd
verzekeren van de uitvoering van beslissingen van de bestuursorganen
nemen van ambtelijke eindverantwoordelijkheid van alle beslissingen binnen de dienst
Strategisch sportbeleid
Instaan voor de ontwikkeling, uitvoering en opvolging van een strategisch beleid inzake sport.
Doel: een integraal en inclusief beleid uitwerken op vlak van sport dat gericht is op de
behoeften in het lokaal bestuur

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
coördineren en begeleiden van de opmaak van een strategische beleidsplan waarin
missie, visie en strategie worden bepaald en dit in overleg met bevoegde
mandataris(sen)
begeleiden van de processen die verbonden zijn met de uitvoering en de evaluatie van
het beleidsplan
uitbouwen en stimuleren van de participatie aan een kwalitatief en integraal
beleidsplan
waken over de efficiëntie en effectieve vertaling van de strategische visie in
operationele doelstellingen
3
evalueren van de effecten van het gevoerde beleid met het oog op eventuele
vernieuwing ervan
adviseren en beleidsondersteuning: formuleren van beleidsadviezen en daarbij
rekening houden met de basisopdrachten en de rol van de dienst
uitwerken, ontwikkelen en opvolgen van subsidieprojecten
organiseren van projecten ter verbetering van de dienstverlening
opvolgen en ondersteunen thematische projecten die toegewezen worden aan
medewerkers van de dienst
bevorderen van de samenwerking van de medewerkers binnen de dienst om de
onderlinge kruisbestuiving te realiseren
Beheer sportinfrastructuur
In samenwerking met de deskundigen binnen de dienst zorgen voor de (financiële)
planning, exploitatie en de opvolging van de infrastructuur van de sportdienst.
Doel: zorgen voor een gezond beleid rond beheer en uitbating van de infrastructuur, zowel
inhoudelijk als financieel

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
zorgen voor een goede exploitatie van de infrastructuur en instaan voor een optimaal
beheer
opvolgen van de budgetten van de sportaccommodatie
bijhouden van een overzicht van de geplande sportactiviteiten
toezien op de praktische uitwerking en organisatie van activiteiten (logistiek,
infrastructuur, …) en evenementen
formuleren van voorstellen op het gebied van openingsuren, sluitingstijden, reglement
van inwendige orde voor de sportinfrastructuur
Projectmatig werken
Specifieke, duidelijk afgebakende en dienst overschrijdende (verbeter)projecten op een
gestructureerde wijze aanpakken.
Doel: vooropgestelde doelen structureel behalen

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
opstarten en ondersteunen van projectgroepen (met verschillende kennis en
disciplines)
vooropgestelde timing bewaken
opvolging en eventueel bijsturing van projecten
4
leren uit de verschillende projecten en de conclusies ter beschikking stellen van de
organisatie en toepassen in volgende projecten
Interne communicatie
Instaan voor een open interne communicatie naar de medewerkers, de
afdelingsverantwoordelijke, de collega's van andere diensten en het bestuur.
Doel: zorgen dat iedereen toegang heeft tot de informatie die noodzakelijk is om zijn taak
optimaal te kunnen realiseren

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
meewerken aan een optimaal interne communicatie binnen de dienst
waken over een optimale interne communicatie binnen de dienst
informeren van de medewerkers van de eigen dienst over het strategisch beleid,
veranderingsprocessen
organiseren en opvolgen van intern overleg
dienstoverleg coördineren en voorzitten
actief deelnemen aan intern overleg
informeren van de leden van het managementteam over de projecten en
werkzaamheden van de dienst
zorgen voor een optimale communicatie met de functioneel bevoegde schepen
bevorderen van communicatie in alle richtingen (top-down, bottom-up en horizontaal)
afhandelen van binnenkomende vragen en opmerkingen
signaleren van noden, behoeften en tekorten vastgesteld tijdens het werken met de
diverse diensten en medewerkers
Wetgeving en regelgeving
Op de hoogte zijn en blijven van de ontwikkelingen rondom de wetgeving en regelgeving van
belang voor de dienst.
Doel: de dienst voorzien van de nodige kennis voor het uitvoeren van de taken

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
wetgeving en regelgeving correct kunnen toepassen
de nodige informatie raadplegen, vakkennis opdoen en de opgedane kennis
integreren in de werking van de organisatie
vertalen van wetgeving en regelgeving in richtlijnen naar de medewerkers van de
eigen dienst
5
briefen van de medewerkers om het benodigde kennisniveau op peil te houden
Verruimende bepaling: op vraag van de direct leidinggevende verricht de medewerker
ondersteunende taken van de eigen dienst of van andere diensten.
6
Functieprofiel
Generieke gedragscompetenties
leeft zich in de situatie van klanten in
vraagt cliënten of klanten naar hun wensen; luistert en vraagt door tot een compleet
beeld van de vraag ontstaat
speelt in op wensen van klanten in lijn met de beleidsrichtlijnen
stelt bij het uitwerken van acties de vraag van de cliënt centraal
kijkt naar de organisatie, dienst of eigen werk door de ogen van de klant en zoekt naar
verbeteringen
deelt informatie en ervaringen met anderen.
biedt hulp aan wanneer collega’s daar behoefte aan hebben.
levert bijdragen, ideeën of voorstellen gericht op groepsresultaten.
reageert actief en op constructieve wijze op ideeën van anderen.
past zich aan de groep aan als het erom gaat tot een gezamenlijk resultaat te komen.
overbrugt tegenstellingen en verschillende zienswijzen tussen personen
zoekt mee naar oplossingen bij conflicten
schakelt gemakkelijk over naar een andere activiteit.
blijft effectief wanneer taken onverwacht veranderen.
kan met veel verschillende mensen samenwerken.
past zich snel en effectief aan aan andere omstandigheden.
is in staat en bereid om zich aan te passen aan nieuwe verwachtingen in een nieuwe
functie of nieuwe rol, zonder het eigen doel uit het oog te verliezen.
maakt zich in een nieuwe organisatie snel de cultuur eigen, weet snel wat wel en niet
kan
stelt hoge eisen aan de kwaliteit
evalueert het eigen gedrag/werk in het licht van kwaliteitsnormen
stuurt bij als de kwaliteit ondermaats is
voorkomt dat er fouten worden gemaakt
schat in wanneer aspecten efficiënter kunnen verlopen en doet zelf voorstellen ter
verbetering of past de eigen werkwijze aan
7
Functiespecifieke gedragscompetenties
Omgaan
met taken

Plannen & organiseren:
Aanbrengen van structuur in tijd en ruimte. Het stellen van prioriteiten en
objectief meetbare doelen bij het aanpakken van taken en opdrac
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Searchselection