Inloggen - Registreer  

Juridisch Adviseur Handhaving

Gelderse Omgevingsdiensten - Ede - 26-02-2025 Naar vacature  

Ben jij een gedreven juridisch professional op het gebied van Omgevingsrecht? En wil jij vanuit jouw expertise meedenken met en meebouwen aan een schone, veilige en duurzame leefomgeving in onze regio? Dan is de functie Juridisch Adviseur Handhaving misschien wel iets voor jou!

32-36 uur per week | Standplaats Ede

Wat ga je doen?

Als (ervaren) Juridisch Adviseur Handhaving houd je je bezig met de bestuursrechtelijke handhaving rond bouw-, bestemmingsplan- en milieuregelgeving (Omgevingswet). Zo voer je bijvoorbeeld juridische checks uit, stel je aanschrijvingen op en beantwoord je zienswijzen. Daarbij combineer je een scherpe juridische blik met bestuurlijk inzicht. Je hebt persoonlijk contact met overtreders en zorgt voor een zorgvuldige afstemming binnen de wettelijke kaders. Elk dossier benader jij met een frisse blik: je doet onderzoek, duikt in jurisprudentie en stemt af met interne en externe partijen. Met weloverwogen afwegingen draag jij bij aan een duurzame toekomst voor onze regio.

Nieuwsgierig naar andere afwisselende werkzaamheden die jou te wachten staan? Dit ga je doen:
  • Adviseren over juridische vraagstukken rondom milieuwetgeving en bestemmingsplannen, alsmede de bestuursrechtelijke handhaving van bewoning van recreatieverblijven in strijd met het bestemmingsplan
  • Behandelen van bezwaar- en beroepszaken: van het opstellen van procesdossiers en verweerschriften tot vertegenwoordiging bij rechtszaken
  • Actief sparren met collega’s uit de teams Vergunningverlening en Toezicht & Handhaving
  • Signaleren van risico’s en delen van jouw kennis met het team en externe partijen

Wie zijn wij?

Het team Juridisch Advies

Ons team van juridische adviseurs is onderverdeeld in Juridisch Advies Vergunningverlening, -Handhaving en – Recreatie. Het is een hecht en collegiaal team, waar veel ruimte is om met elkaar te sparren en waar het nemen van initiatieven gewaardeerd wordt. Collega’s helpen elkaar graag, waardoor we samen de organisatie verder ontwikkelen. Je kunt rekenen op een goede werksfeer, waar hard gewerkt en veel gelachen wordt. Daarnaast heb je regelmatig contact met collega’s van andere afdelingen, zoals toezichthouders en vergunningverleners, voor de inhoudelijke verdieping op gebied van milieu. Je krijgt veel vrijheid in je werk: we werken naar de bedoeling in plaats van uitsluitend naar de letter van de wet. Verder is er veel ruimte om je werktijden en werklocatie af te stemmen op jouw persoonlijke voorkeuren.

Wat bieden wij jou?

Wij bieden je een uitdagende functie in een moderne organisatie die volop in beweging is en waar veel ruimte is voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Bij OddV krijg je grote zelfstandigheid en regelruimte en werk je nauw samen met enthousiaste en collegiale collega’s.

Daarnaast bieden wij jou…
  • een goed salaris, dat recht doet aan jouw kennis en ervaring, volgens functieschaal 9 of 10 van de 
cao SGO
 (maximaal €5.313 bruto per maand bij een 36-urige werkweek)
  • een arbeidsovereenkomst voor 32 – 36 uur per week, afhankelijk van jouw voorkeur
  • een Individueel Keuzebudget (IKB): 17,05% van je brutosalaris, dat je per maand opbouwt en kunt inzetten voor doelen die passen bij je levensfase en persoonlijke wensen
  • een persoonlijk ontwikkeltraject met aanvullende opleidingen en persoonlijke begeleiding
  • flexibele werktijden en de mogelijkheid om thuis te werken
  • een thuiswerk- en reiskostenvergoeding

Wie zoeken wij?

Jij kunt snel tot de kern doordringen en weet met overtuiging je afwegingen en advies over te brengen. Je begrijpt het spanningsveld tussen regels en de situatie van ieder dossier en kunt dit goed overzien. Dankzij jouw verbindend vermogen communiceer je makkelijk met verschillende partijen, ook als de boodschap minder positief is.

Je hebt…
  • minimaal hbo-werk- en denkniveau
  • kennis van en affiniteit met omgevingsrecht
Je bent…
  • resultaatgericht, pragmatisch en gewend snel te schakelen
  • communicatief sterk (zowel verbaal als schriftelijk)
  • in staat nieuwe regelgeving snel eigen te maken
Meer of minder ervaren; we staan open voor kandidaten in elke fase van hun carrière.

Waar kom je werken?

Omgevingsdienst de Vallei (OddV)
zorgt voor een veilige, gezonde en duurzame omgeving waarin mensen goed kunnen wonen, werken, leven en recreëren. Dit doen we in opdracht van de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Scherpenzeel, Wageningen en de provincie Gelderland. We voeren vergunning-, toezicht- en handhavingstaken uit op het gebied van milieu en bouwen en zetten ons op deze manier in voor de bescherming en verbetering van de leefomgeving. Dit doen we efficiënt en professioneel om de kosten voor de samenleving zo laag mogelijk te houden. In ons moderne kantoor, dat midden in de bossen en op loopafstand van station Ede-Wageningen ligt, kun je zelf kiezen welke manier van werken bij jou past. Er zijn reguliere werkplekken beschikbaar, maar je kunt ook een stiltewerkplek opzoeken of werken vanuit ons werkcafé waar collega’s elkaar kunnen ontmoeten en samen werken. Bij mooi weer is het zelfs mogelijk om buiten formeel en informeel te overleggen op ons eigen terras.

Werken bij OddV

Bij OddV werken 140 medewerkers, verdeeld over 4 afdelingen. Samen werken alle collega’s aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen. Iedere professional draagt hieraan bij vanuit zijn eigen vakgebied. Als je bij OddV werkt, werk je in een platte, dynamische omgeving met een professioneel en deskundig werkklimaat, met uitdagende opdrachten, uitstekende arbeidsvoorwaarden en ontplooiingskansen. Dienstverlenend, professioneel en in verbinding zijn belangrijke kernwaarden. Binnen de organisatie werken we voortdurend aan innovatie met optimaal ingerichte werkprocessen. Persoonlijke ontwikkeling en eigen verantwoordelijkheid krijgen alle aandacht dus er is volop ruimte voor ontwikkeling en groei.

Heb je nog vragen?

Heb je inhoudelijke vragen over de functie? Bel dan met Marcel van der Voet, teammanager Juridisch Advies,
088-1169901
. Heb je vragen over de procedure? Bel dan met Marit Halfman, HR-Consulent, via
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Gelderse Omgevingsdiensten
Meer Juridisch Adviseur Handhaving vacatures