Inloggen - Registreer  
Helaas bent u niet ingelogd, login en probeer het opnieuw.    

Voorzitter NAPA

Wegens - via Napa - Utrecht - 11-02-2025 Naar vacature  

Wegens het verstrijken van de bestuursperiode van de huidige voorzitter in 2025 is de Nederlandse Associatie voor Physician Assistants (NAPA) op zoek naar een nieuwe voorzitter. De intentie is om de inkomende voorzitter minstens 6 maanden voorafgaand aan de voorzittersoverdracht in het algemeen bestuur te laten participeren. De overdracht naar de nieuwe voorzitter vindt plaats tijdens PA Invest 2025.

Taken en verantwoordelijkheden


:

De taken van de voorzitter zijn:
  • Voorzitterschap Bestuursvergaderingen en Ledenraadsvergadering;
  • Eindverantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de beleidscyclus, het meerjaren beleidsplan en het jaarplan;
  • Aansturing directeur verenigingsbureau (formele rol) en sparringpartner voor directeur (‘dagelijkse’ rol);
  • Representatie binnen ledenomgeving en belangenbehartiging richting externe beleidsomgeving en politiek;
  • Houdt zicht op juiste invulling van governance in relatie tot de Ledenraad, Algemeen bestuur en directeur. Stuurt op maximale professionaliteit van het bestuur;
  • In samenwerking met de directeur, sturing geven aan het proces van modernisering van de vereniging. Stimuleert, op vernieuwende wijze, commitment, samenwerking en co-creatie onder de leden;
  • Verantwoordelijk voor agendabepaling van Algemeen bestuur en Ledenraadsvergadering;
  • Verricht fondsen en subsidieverwerving, in afstemming met de directeur.

Rol van de Voorzitter

De voorzitter is verantwoordelijk voor en aanspreekbaar over de kernwaarden en activiteiten van de vereniging, en zal hierin een sleutelrol vervullen. Dit vereist stevige regievoering door middel van sturing, leiderschap, gezag en vertrouwen in een veld van interne en externe stakeholders met veelal tegengestelde belangen. De kernactiviteiten van de vereniging zijn als volgt samen te vatten:

Binden van leden
in collectiviteit en zelfregulering, en het binden van externe relaties in samenwerking.
Beïnvloeding
van externe stakeholders door zichtbare en onzichtbare lobby namens de leden van de vereniging, en interne betrokkenen teneinde collectiviteit te bereiken en te behouden.

Het bieden van ondersteuning
, activiteiten en diensten waarbij voldaan wordt aan de verwachting van de leden en tevens de daaraan gerelateerde kosten en baten in evenwicht zijn. De opgaven voor de toekomst zullen met name het centraal stellen van de strategische beleidsvorming zijn, en het tot bloei laten komen van de vakgroepen als onderdeel van de vereniging.

Bekijk hier de NAPA

bestuurdersprofielen
.

Tijdsbelasting en vergoeding

De werkzaamheden van de voorzitter nemen gemiddeld een dag per week in beslag, verspreid over meerdere dagen en deels flexibel in te vullen. Beschikbaarheid voor regelmatig (ca. 2-3 keer per maand) overleg op NAPA kantoor in Utrecht is een vereiste. De voorzitter wordt benoemd voor een bestuursperiode van 3 jaar waarna conform statuten van de vereniging na afloop van de zittingsduur nog eenmaal een benoeming voor eenzelfde termijn mogelijk is. De voorzitter van NAPA wordt een passende vergoeding geboden.

De CAO Ziekenhuizen en UMC kennen, onder voorwaarden, een beperkte regeling voor bijzonder verlof met behoud van inkomen voor bestuurders. U kunt hiernaar informeren.

Informatie, procedure en sollicitatie

NAPA heeft een ‘benoemingscommissie kandidaten bestuur’ benoemd bestaande uit vijf leden: drie leden van de Ledenraad, twee bestuursleden en de directeur als adviseur. Na de sluitingsdatum van de vacature maakt de commissie een selectie van de motivatiebrieven en CV’s van de belangstellenden.

De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 1, 4 en 8 april 2025 in Domus Medica Utrecht.
De bestuursperiode van de huidige voorzitter loopt af in november 2025, vanwege het vervullen van de twee volledige bestuurstermijnen. De intentie is om de inkomende voorzitter minstens 6 maanden voorafgaand aan de voorzittersoverdracht in het algemeen bestuur te laten participeren.

Reageren kan uiterlijk tot en met 31 maart 2025

. De benoeming vindt plaats door de Ledenraad in mei 2025 met ingangsdatum op 9 oktober 2025 tijdens Invest 2025.
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Wegens
Meer Voorzitter NAPA vacatures