Ben jij nieuwe inkomensconsulent
- Onderzoek doen naar het recht op bijstand
- Empathisch, standvastig en besluitvaardig zijn
- Helder communiceren op verschillende niveaus
- Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals 17,08% IKB, loopbaanbudget, korting op zorgverzekering, sport abonnement, fiets, PC/laptop, smartphone
Wil je meer weten over deze vacature?
Lees dan snel verder!
Ben jij de sociale Inkomensconsulent die ook juridisch doortastend is?
Bij Senzer, werkbedrijf met een mooie balans
tussen sociaal en zakelijk
Bijstandsgerechtigden helpen krijgen waar ze recht op hebben, binnen de kaders van de wet. Dat vraagt om een goed empathisch én analytisch vermogen. Je hebt oog voor details, zowel van de situatie van je klanten als van de juridische rechten en plichten. Maar je gaat altijd uit van het goede, van kansen en mogelijkheden die passen bij je klant terwijl je alert blijft op fraude.
Dit ga je doen
Uitkeringen zijn vaak persoonlijke kwesties voor cliënten, waardoor meer dan eens stress en frustratie doorklinkt in hun verhaal. Dat weet je om te zetten in een specifieke, maatwerkoplossing waarbij je binnen de juridische kaders blijft. Als inkomensconsulent toegang beoordeel je eenmalig een aanvraag om bijstand, met een gemiddelde caseload van 15 aanvragen of je beheert als inkomensconsulent beheer, een caseload van ongeveer 150 uitkeringen. Uiteraard vinden er gesprekken met klanten plaats en leg je jouw onderzoeksresultaten vast. Dit laatste vereist grote zorgvuldigheid en kost naar verhouding daarom de meeste tijd.
Vanuit jouw rol, heb je ook overleg met je collega's Participatiecoaches, die onze klanten begeleiden met het zoeken naar en vinden van duurzaam werk, met de afdeling Juridische Zaken en sociale recherche.
Het werk van de korte adem: beoordelen aanvragen
Een Inkomensconsulent, bij Senzer ook wel Specialist uitkeringen genoemd, houdt zich bezig met één van de twee hoofdonderdelen van het vak. Het eerste onderdeel bestaat uit het beoordelen van inkomende aanvragen. Een aanvraag komt binnen en daarmee start een beoordelingsperiode van 8 weken. De klant levert bewijsstukken bij je aan, die je goed checkt om het recht op uitkering te kunnen vaststellen. Staan er geen gekke uitgaven op de bankrekening, mis je uitgaven en zijn er nog andere voorzieningen waar die persoon recht op heeft? Oftewel: het uitzoeken en leggen van de financieel-juridische uitkeringspuzzel. Vervolgens ga je in gesprek met de klant om zaken te verhelderen. Als sluitstuk maak je een rapportage met daarin een beslissing over het wel of niet toekennen van de uitkering, die je goed gemotiveerd uitlegt aan de aanvrager. In deze functie heb je een kleine - continu wisselende - caseload van ongeveer 15 klanten, waar je intensief contact mee hebt.
Het werk van de lange adem: beheren en activeren
Het tweede onderdeel gaat over het actief stimuleren en activeren van mensen met een uitkering. In dit werk beheer je een caseload ongeveer 150 uitkeringen van individuele klanten en gezinnen. Je bouwt hier een hechte klantrelatie op. Het recht op uitkering is namelijk afhankelijk van veel persoonlijke factoren. Als hier iets in verandert kan dit effect hebben op de uitkering. Een klant wil bijvoorbeeld parttime gaan werken maar vindt het spannend wat het effect is op de uitkering? Samen met je collega’s zorg jij voor de berekening zodat de klant weet wat er wijzigt en de stap naar werk durft te zetten. Je hebt daarom regelmatig contact met jouw klanten, via brief, telefoon of spreekkamergesprek.
Dit heb je nodig
Met enkele jaren ervaring als inkomensconsulent breng je een scherp oog voor maatwerk en sociaaljuridische vraagstukken mee. We zoeken we een collega die kennis heeft van de Participatiewet en in staat is om met zowel analytisch inzicht als empathie te werken. Als inkomensconsulent draag je bij aan het leveren van oplossingen die precies aansluiten bij de behoefte van de klant. We zoeken iemand die zich zowel in de theorie als de praktijk van de wetgeving kan bewegen en die met een persoonlijke benadering het verschil maakt.
Wij hebben aantrekkelijke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden
Je gaat werken bij een maatschappelijk relevant bedrijf in Helmond met een sociale en marktgerichte inslag. Met een informele en persoonlijke organisatiecultuur en waar oog is voor een goede werk- en privébalans. Ook is er volop ruimte om je verder te ontwikkelen. Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van de medewerkers staan bij Senzer hoog in het vaandel.Verder mag je onder andere rekenen op:
- Een salaris tussen de € 3.489,- en € 5.512,- bruto per maand op basis van 36 uur per week. De functie is ingeschaald in schaal 9 cao Sociaal Werk. De exacte trede daarbinnen wordt afgestemd op je ervaring en opleiding.
- Daarbovenop 17,08% individueel keuze budget (inclusief vakantiegeld), naar eigen wens in te zetten voor uitbetaling of verlof.
- Ruimte voor ontwikkeling dankzij een groot aanbod aan cursussen en trainingen via het Senzer Leerportaal. Bovendien krijg je een loopbaanbudget van maandelijks 1,5% voor opleiding, coaching en loopbaanontwikkeling.
- Onze organisatie biedt volop doorgroeimogelijkheden, zowel verticaal als horizontaal.
.
- Korting op je sportabonnement, fiets, laptop of smartphone.
- Een tegemoetkoming in de ziektekostenverzekering.
Nieuwsgierig naar al onze arbeidsvoorwaarden?
Bekijk Werken bij SenzerJoost, Inkomensconsulent
‘Dat je verschil maakt voor mensen die aan de rand van de samenleving staan, maakt deze baan enorm uitdagend. Je moet je écht kunnen inleven in de doelgroep – schulden, verslaving, complexe achtergronden – terwijl je focus houdt op het beoordelen van het recht op bijstand en ook weet dat je soms slecht nieuws moet brengen en dus voet bij stuk moet kunnen houden.’
Over Senzer: verbinder tussen werkgever en werkzoekende
Senzer is het werkbedrijf voor de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel. We voeren onder andere de Participatiewet uit namens zeven gemeenten van onze regio met in totaal 250.000 inwoners. Wij werken aan het inclusiever maken van de regionale arbeidsmarkt en vinden dat iedereen die kan werken recht heeft op een baan. Senzer legt verbinding tussen werkgever en werkzoekende, redenerend vanuit de P&O-vraag van de werkgever die we verbinden aan de (arbeids)kracht en het talent van de werkzoekende. Via ons werken ruim 2.000 mensen bij grote en kleine bedrijven. We verzorgen inkomensondersteuning voor ongeveer 4.500 bijstandscliënten en zorgen voor honderden mensen voor een zinvolle maatschappelijke participatie.meer...
Naar vacature
Meer vacatures van Senzer