Inloggen - Registreer  

Hoe enthousiasmeren we nieuwe generaties voor een in de sierteelt

Nieuwe weg - via Bpnieuws - Tholen - 20-01-2024 Naar vacature  

Tholen - Hoe kunnen 'we' de jeugd, en, iets breder, de gehele werkende bevolking meer enthousiasmeren voor onze sector? In een markt waarin de werknemer, in theorie althans, het voor het uitkiezen heeft en nieuwere generaties andere eisen stellen en verwachtingen hebben, liggen uitdagingen voor de sierteelt als werkgever.

Ruben Snoeij en Sietske Bertoen zijn beide opleidingsmanagers bij Nova College Campus Haarlemmermeer
Om hier de vinger achter de krijgen organiseerde de VGB gisteren een bijeenkomst op de Tech Campus in Roelofarendsveen, alwaar vertegenwoordigers uit het onderwijs, HR managers van verschillende handelsbedrijven en marketingpartijen de koppen bij elkaar staken. Uiteraard kwamen deze gezamenlijk niet tot een eenduidig antwoord, maar samenvattend kan gesteld worden dat er zowel bij de werkgevers als bij de onderwijsinstellingen uitdagingen liggen.

'Bied perspectief!'

Om het even neer te zetten: waarom zou een jongere voor wie de wereld openligt kiezen voor een veeleisende baan waarbij hij/zij, tegen karig loon en dito bescheiden arbeidsvoorwaarden, dagelijks om 4 uur zijn bed uit moet? Daar, zo werd in diverse bewoordingen vanuit de zaal zelf gesteld, moet in elk geval perspectief tegenover staan en ook mag het star vasthouden aan traditie en 'ouderwetse' opvattingen over wat werk is en hoe dat moet worden ingevuld best kritisch bevraagd worden.

Rutger Overwater, retail project manager bij FM Group

Van kennis naar vaardigheden

Vanuit de onderwijshoek viel op dat de aanwezige onderwijsdeskundigen zelf aandrongen op meer competentie-gericht onderwijs. De wereld verandert snel en een klassieke opleiding voor bijvoorbeeld elektricien is 'verouderd', omdat behoudens de basisvaardigheden iedere sector en subsector en zelfs bedrijf weer unieke werkzaamheden vraagt. De leraar is daarom meer 'coach' geworden, examinering zou veel meer gericht moeten zijn op het volbrengen van stageopdrachten en het opstellen van portfolio's, en werkgevers zelf zijn in zijn algemeenheid opgeroepen meer werk te maken van het intern opleiden van eigen mensen.

Miranda Rijsdijk en Tom Stallinga, beide ondernemers en als docenten verbonden aan Hogeschool Inholland

Laat zien wat er gebeurt

Tot slot werd ook gewezen op de noodzaak de jeugd zelf al vroeg een beeld mee te geven van wat er zoal in die sector van ons gebeurt. Ter illustratie gaf Monique van Weerdenburg van Greenport Aalsmeer een presentatie over alles wat deze zoal organiseert. Middels tal van leuke projecten worden leerlingen in alle leeftijdscategorieën met de tuinbouw in contact gebracht. Daarnaast werd ook gewezen op het belang van sectorcommunicatie: hoe staan we er maatschappelijk gezien op? Hier ligt een taak voor partijen als het Bloemenbureau Holland, dat dan natuurlijk ook weer gedragen moet worden door die sector zelf.

Ter afsluiting gaf Rutger Overwater, een jonge dertiger die werkzaam is bij de FM Group en doende is binnen die organisatie carrière te maken, een gloedvol betoog vóór het kiezen van een baan in de bloemenhandel. Leuk was dat juist hij, als 'ervaringsdeskundige' oftewel jongere die er wel voor gekozen heeft zich in de handel te storten, bestookt werd met vragen over zijn motieven en bevindingen.

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Nieuwe weg