Young Graduate (Sales & Marketing)- - Netherland
Mondelēz International - Breda
Description Are You Ready to Make It Happen at Mondelēz International?Join our Mission to Lead the Future of Snacking. Make It Matter.As an organization we are committed to developing the next generation of Makers and - Volledige vacature bekijken
Helaas bent u niet ingelogd, login en probeer het opnieuw.
Case Lean LUMC
Advies & implementatie Lean
Diepgang: 11 tips voor Lean projectmanagement (1)
Diepgang: 11 tips voor Lean projectmanagement (2)
Diepgang: 14 misverstanden over Lean (1)
Diepgang: 14 misverstanden over Lean (2)
Diepgang: Accounting for Lean
Diepgang: Agile & Lean: Yin en Yang^
Diepgang: Basisrecept continu verbeteren^
Diepgang: Faalfactoren Lean invoering
Diepgang: Jeugdzorg verbeteren Plan-Do-Study-Act ^
Diepgang: Kennismanagement
Diepgang: Lean in Ziekenhuizen in Corona-tijd
Diepgang: Lean & thuiswerken^
Diepgang: Lean in Ziekenhuizen krijgt richting
Diepgang: Lean Startup
Diepgang: Learning to Lead, Leading to Learn
Diepgang: Lidz 2019, Van Lean naar Flow in de Zorg
Diepgang: Lidz 2022, Kleurrijk de zorg verbeteren
Diepgang: Lidz 2024, Opmars Obeya in de zorg
Diepgang: Ontwikkeling en toekomst Lean^
Diepgang: Smart Industry, Lean 2.0?^
Diepgang: The Toyota Way to Lean Leadership^
Diepgang: Toyota Kata methode^
Diepgang: Training within Industry^
Diepgang: Value Stream Mapping
Diepgang: Value Stream Mapping 2.0: Process Mining
Diepgang: Verbinding maakt zorg beter
Diepgang: World Class ^
Boek: 2 Second Lean
Boek: De Lean Overheid
Boek: L2Zorg - Lean Leiderschap in de praktijk
Boek: Lean Bouwen
Boek: Lean Hospitals
Boek: Lean in de Huisartsenpraktijk
Boek: Lean in de Zorg^
Boek: Lean Robotics
Boek: Learning to Lead, Leading to Learn
Boek: Managing to Learn^
Boek: Mensen Beter Maken
Boek: Mensen Beter Maken in de Praktijk
Boek: Proefschrift Lean beyond waste (zorg)
Boek: Scrum, de kracht van^
Boek: Succesvol Lean
Boek: The birth of Lean
Boek: Toyota Kata^
Boek: The Lean Manager^
Boek: The Lean Startup^
Boek: The Toyota Way to Lean Leadership^
Boek: Verder met Lean in de Zorg
Blog: Circulaire economie en polar vortex^
Blog: Lean tools: pas op voor vervorming
Oudere artikelen (voor 2017) ↓
Case: Aldowa
Case: AP Nederland
Case: Atrium MC Parkstad
Case: AWL-Techniek
Case: Basisscholen Panta Rhei en Emmaschool
Case: BRB International^
Case: Brink Climate Systems (1)
Case: DAF Trucks^
Case: Dura Vermeer
Case: Eaton
Case: Emerson
Case: Erasmus MC (Weblog)
Case: Gemeente Meppel
Case: Huisartsenpraktijk Schultz-v/d Kerkhof
Case: Icare
Case: Kadaster (1)
Case: Kennemer Gasthuis
Case: Koga
Case: MSE-Forks
Case: Neopost
Case: Océ / Canon (1)
Case: Omron
Case: Philips (R&D)
Case: Rabobank
Case: Reinier de Graaf (1)
Case: Sappi
Case: Sara Lee
Case: Scania (0)
Case: Scania (0)
Case: Scania (1)
Case: St. Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis
Case: St Elisabeth Ziekenhuis (1)
Case: St Elisabeth Ziekenhuis (2)
Case: Swedish Match (1)
Case: ThedaCare ziekenhuis (VS)
Case: Universitair Ziekenhuis Antwerpen
Case: Villeroy & Boch
Case: Vlastuin
Case: VU medisch centrum (1)
Case: VU medisch centrum (2)
Case: VU medisch centrum (3)
Case: Waterschap Hunze en Aa’s
Diepgang: Seru, Yatai & flexibele productie^
Diepgang: Lessen Toyota recall
Diepgang: Verbeteren in harmonie
Diepgang: Verschillen Logistiek Zorg & Industrie
Diepgang: Visueel Management & Hulpmiddelen^
Diepgang: Vrij versus gestuurd verbeteren
Diepgang: Wisselende vraag (Case VDL & Elcon)
Focus op: Agile (Klantorder-sturing)
Focus op: Agile (Leagile ketens)
Focus op: Implementatietips
Focus op: Kritiek op Lean
Focus op: Lean Games
Focus op: Noord-Nederland
Focus op: Planningssoftware (ERP)
Focus op: Risicomanagement supply chains
Focus op: Ziekenhuislaboratoria
Bron: Procesverbeteren.nl
Lean:
Slanke organisatie
Advies Lean
Ook adverteren?
Succes én vragen rond
Job Instruction
in het LUMC
Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 23-09-2024
Het LUMC gebruikt
Job Instruction
(JI) voor het aanleren van (verpleegkundige) taken. Belangrijke aspecten worden vaker nageleefd, waardoor de kans op complicaties afneemt. En patiënten geeft het een zeker gevoel.
Bij JI worden de stappen van een verpleegkundige handeling, inclusief het benoemen van het
waarom
, voor- en nagedaan. Dit blijkt verrassend goed te werken, ook bij het inwerken van nieuwe verpleegkundigen.
Toch zijn er ook veel vragen! Als JI zó goed werkt, waarom gebruikt dan niet élk ziekenhuis dit? Waarom passen artsen het óók niet toe? Hoe meetbaar is het effect op de zorgwaarde? En wat is de relatie met Lean, waarin standaardisatie van werkwijzen dient als basis om continu te verbeteren?
In het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) passen ze al zes jaar
Job Instruction
(JI) toe. Daarbij worden verpleegkundige taken eerst gedetailleerd en stapsgewijs beschreven in zogenaamde
job breakdown sheets,
oftewel taak-analyses. Daarna worden die beschrijvingen dan gebruikt om mensen te trainen.
Hierbij wordt een taak eerst een paar keer voorgedaan, en vervolgens een paar keer herhaald door de cursist, zie ook het
kader
‘JI in een notendop’.
Een opvallend en belangrijk kenmerk is, dat ook het
waarom
van de belangrijkste stappen van een taak, zoals het inbrengen van een infuus, worden benoemd. Dit maakt de kans dat je je aan de voorgeschreven werkwijze houdt veel groter. Je weet dan immers dat het bijvoorbeeld de patiëntveiligheid ten goede komt!
Job Instruction
in het LUMC: verpleegkundigen leren medische handelingen op een standaard manier verrichten, inclusief het
waarom
.
Succesvol
Op dit moment gebruiken 30 ziekenhuisafdelingen
Job Instruction
(JI)
, en die zijn daar naar eigen zeggen erg succesvol mee. Hoewel ook een paar andere disciplines meedoen, gaat het in de meeste gevallen om verpleegafdelingen.
JI wordt daar ingezet voor de instructie van éénvoudige acties, zoals handen wassen of beschermende kleding aantrekken, maar óók voor het trainen van zogenaamde ‘voorbehouden’ taken.
Dat zijn risicovolle handelingen, die alleen zelfstandig uitgevoerd mogen worden door daarvoor gekwalificeerde verpleegkundigen. Voorbeelden zijn infuus inbrengen, het aanprikken van een
Port a cath
en het inbrengen van een neusmaagsonde. Zelfs hele complexe activiteiten, zoals het bereiden van medicijnen in een laboratoriumkast, lenen zich voor JI.
‘Tegenwoordig ben ik senior oncologie verpleegkundige, vertelt Denise de Boer. ‘Het idee om JI te gebruiken ontstond hier echter al zes jaar geleden. Toen was ik nog teamleider op de acute opname afdeling. We worstelden destijds met de
early warming score
. Dat is een soort checklist om vroegtijdig vast te stellen of een patiënt achteruit gaat. Het bleek dat verpleegkundigen vaak niet alle vragen invulden. Adri van der Zon, destijds Lean-coach hier in het LUMC, kwam toen met JI als mogelijke oplossing.’
‘Daarna zijn ik en nog tien anderen een JI-training gaan volgen bij
TWI Instituut Nederland
(zie het kader hieronder, red.). Zij leerden ons taakanalyses maken, dat zijn stapsgewijze beschrijvingen van taken. En hoe je vervolgens anderen traint om die te verrichten.’
Wat doet TWI Instituut Nederland?
Gerard Berendsen, directeur van TWI Instituut Nederland, zag bedrijven worstelen met de standaardisatie van werkwijzen.
Hij ontdekte vervolgens hoe adequaat
Training within Industry
(TWI) dit probleem oplost. Dat leidde tot de oprichting van TWI Instituut Nederland.
Zeker gevoel
Na de JI-training volgde een pilot op vijf LUMC-afdelingen.
Die bleek een groot succes. ‘Onze patiënten zijn er ook blij mee, omdat het hen een zeker gevoel geeft. Bij het toedienen van
high risk
medicatie zoals chemotherapie, werd er natuurlijk altijd al gecheckt of het de juiste dosering voor de juiste persoon was. Dankzij JI is het na te leven protocol nu echter veel strikter.’
‘Het omvat een flink aantal controlestappen, waaronder een check of het infuus nog goed in het bloedvat zit. Is dat niet zo, dan verspreidt de cytostatica zich onderhuids. Dat is een heel vervelende complicatie, bij een vaak toch al zwakke patiënt. Er zijn meer zaken die nu extra goed gecontroleerd worden, zoals de juiste inloopsnelheid van het infuus. Bovendien gebeurt het aanleggen en opstarten van de medicatie door twee verpleegkundigen. Dat geeft extra zekerheid.’
‘Het doet me een beetje denken aan de controles van de piloot en co-piloot in de cockpit van een vliegtuig voor het opstijgen, klopt dat?’, vraag ik. ‘Ja, dat lijkt er wel op. Je wilt geen dingen aan het toeval overlaten.’
Job Instruction
(JI) in een notendop
Job Instruction
(JI) is één van de onderdelen van
Training Within Industry
(TWI). Deze methode voor werkinstructie en -verbetering ontstond gedurende de Tweede Wereldoorlog in Amerikaanse fabrieken, om snel nieuwe vakmensen te trainen. Vaak vrouwen die de plek innamen van mannen, nadat die naar het front waren vertrokken. TWI is erg geschikt voor situaties met veel in- en uitstroom van medewerkers, zoals nu in de zorg.
TWI is ook een goede basis voor continu verbeteren. Dat gaat namelijk niet zonder standaardisatie van werkwijzen. Japanse bedrijven zoals Toyota namen TWI vanaf het begin van de jaren vijftig over, en integreerden dit in hun (veel bredere) verbeteraanpak, die wij later
Lean
gingen noemen .
Job Instruction
kaart uit 1944
TWI bestaat formeel uit vier onderdelen, met als bekendste
Job Instruction
(JI). Kenmerkend voor JI zijn
Job Breakdown Sheets
oftewel ‘taak analyse bladen’. Dat zijn stapsgewijze taakbeschrijvingen, die worden gebruikt om medewerkers te onderwijzen.
Tijdens een werkinstructie begint de trainer met het op zijn of haar gemak stellen van de cursist. Hierna doet de trainer de aan te leren taak voor, vertelt wat de belangrijkste stappen zijn, en herhaalt dit waarbij de kernpunten worden benadrukt. Dan volgt nóg een herhaling, waarbij de trainer ook het
waarom
van de kritische punten uitlegt.
Vervolgens voert de werknemer
meer...
Naar vacature
Meer vacatures van Procesverbeteren
Meer Case Lean LUMC vacatures
Gerelateerde vacatures aan Case Lean LUMC
Internship Mondelez (LU, Oreo, Milka...)Brand Manage...
Mondelēz International - Breda
Description Are You Ready to Make It Happen at Mondelēz International?Join our Mission to Lead the Future of Snacking. Make It Matter.As an organization we are committed to developing the next generation of Makers and - Volledige vacature bekijken