Inloggen - Registreer  

Landelijk Handhavingsadviseur

Belastingdienst - Utrecht
Landelijk Handhavingsadviseur Onze afdeling zorgt voor de verbinding tussen het uitvoerings- en handhavingsbeleid en de dagelijkse uitvoerende praktijk van de regiokantoren van MKB. We werken met ongeveer 40 collega’s en
- Volledige vacature bekijken
Helaas bent u niet ingelogd, login en probeer het opnieuw.    

Landelijk adviseur invordering

Belastingdienst - Utrecht - 28-02-2025 Naar vacature  

Meebouwen aan een invorderingsproces dat ondernemers centraal stelt. Dat ga je doen als landelijk adviseur invordering (LWP). Samen met collega-adviseurs, specialisten en verschillende afdelingen bij de directie Midden- en Kleinbedrijf bundel jij de krachten. De resultaten? Gestroomlijnde uitvoeringstoetsen, gedegen adviezen en de implementatie van nieuwe regelgeving.

Master-doctoraal
28-36 uur
Fiscaal
€ 5.864,- / € 8.550,- bruto p.m.
Utrecht
Bekijk alle arbeidsvoorwaarden
Solliciteer direct
  • Reageer t/m 20 maart 2025

Dit doe je bij de Belastingdienst

Jij bent focust op politieke, bestuurlijke én beleidsmatige onderwerpen rond de invordering. Waar nodig leg je verbanden met andere middelen en -processen zoals het toezicht, de toeslagen en de heffing. Over al die vraagstukken adviseer je het managementteam en de vertegenwoordigers invordering van de directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB). Je houdt rekening met conflicterende belangen en zorgt voor aansluiting op- en afstemming met politieke, bestuurlijke en strategische doelstellingen.

Daarnaast geef je advies over voorgenomen wet- en regelgeving, onder meer via uitvoeringstoetsen. Hierbij houd je rekening met politiek-maatschappelijke ontwikkelingen. Signalen uit de praktijk zet je waar nodig om in voorstellen voor (beleids)aanpassingen. Ook draag je bij aan de implementatie van nieuwe regelgeving door mee te denken in implementatietrajecten waarbij voorlichting, scholing en aanpassing van documenten en systemen aan de orde kunnen zijn. Soms ga je daarvoor aan tafel met externe partijen.

Lees meer

Een bijzondere baan, omdat...

  • Je bijdraagt aan het invorderingsproces en jouw werk dus maatschappelijke impact heeft.
  • Je de ondernemer centraal stelt bij het innen van belastingschulden waarbij problematische schulden zoveel mogelijk worden voorkomen.
  • Je oplossingen verzint voor het ondersteunen van ondernemers bij het voldoen aan hun fiscale verplichtingen zoals bijvoorbeeld het aflossen van de tijdens de coronapandemie opgebouwde belastingschulden.
  • Je nauw samenwerkt met tal van professionals binnen én buiten de organisatie. Denk aan verschillende onderdelen van de Belastingdienst, de Landelijke Regie van MKB, de keten Inning & Betalingsverkeer en afdelingen binnen het ministerie van Financiën.
  • Jij je niet alleen met onderwerpen rond de invordering bezighoudt, maar ook focust op toezicht, toeslagen en heffing. Dat geeft jou de kans om je in brede zin te ontwikkelen.
“Ik ben hét schakelpunt tussen wetgeving, beleid en uitvoering voor de Directie Midden- en Kleinbedrijf. Elke dag geef ik met mijn collega’s advies over complexe en uitdagende vraagstukken rond invordering. De maatschappelijke en politieke relevantie van mijn werk maakt voor mij het verschil.”

Gert Jan, voorheen landelijk adviseur invordering

Wanneer past deze baan bij je?

  • • Je hebt wo-werk- en -denkniveau.
  • • Je hebt ruime ervaring op het gebied van invordering.
  • • Je hebt uitstekende contactuele, communicatieve en schriftelijke vaardigheden.
  • • Je hebt inzicht in politieke verhoudingen en de bestuurlijke context van vraagstukken.
  • • Je hebt een brede blik en kunt verbanden leggen met processen en middelen buiten de invordering.
  • • Je bent vertrouwd met de relevante ontwikkelingen binnen de invordering en de organisatie.

Jouw competenties

  • Bestuurssensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Samenwerken
  • Netwerken
  • Creativiteit

De afdeling - Directie Midden- en Kleinbedrijf

Toon inhoud van De afdeling - Directie Midden- en Kleinbedrijf
De directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van circa 3,1 miljoen verschillende zaken die vallen onder de noemer midden- en kleinbedrijf. Dit zijn 1,6 miljoen ondernemers, 300.000 stichtingen en verenigingen en de groeiende groep van 1,2 miljoen particulieren (bijvoorbeeld zonnepaneelhouders). De directie MKB levert een bijdrage aan de missie van de Belastingdienst en geeft op de volgende manieren invulling aan de uitvoerings- en toezichtstrategie van de Belastingdienst:

  • Snelle, betrouwbare en zorgvuldige behandeling
  • Deskundige en persoonlijke ondersteuning
  • Effectief toezicht en fraudebestrijding
  • Wendbare en toekomstbestendige organisatie
De directie MKB streeft ernaar dat bedrijven bereid zijn uit zichzelf fiscale regels na te leven, zonder dwingende acties van de Belastingdienst. De directie MKB is binnen de Belastingdienst verantwoordelijk voor de uitvoering van de integrale overheidssamenwerking, met o.a. gemeenten, het Openbaar Ministerie en de politie. Daarnaast voert de directie werkzaamheden uit voor de gehele Belastingdienst, bijvoorbeeld op het gebied van deurwaarderij en waardeonderzoek. Ook het toezicht door middel van controle op de belangrijkste belastingwetten en processen, zoals de Inkomensheffing (winst en niet-winst), Loonheffing, Omzetbelasting en Vennootschapsbelasting. Daarnaast is de invordering van verschuldigde belastingen een belangrijk onderdeel van het werk.

Er werken ongeveer 7.000 medewerkers binnen de directie MKB. Zij werken vanuit 20 locaties in het land.

De organisatie - Belastingdienst

Toon inhoud van De organisatie - Belastingdienst
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Belastingdienst
Meer Landelijk adviseur invordering vacatures

Gerelateerde vacatures aan Landelijk adviseur invordering

Administratief medewerker invordering Overheid

Driessen - Utrecht
Driessen verbindt mens en werk in de sectoren overheid, onderwijs, zorg & welzijn en cultuur. Zo creëren wij werkgeluk voor meer dan 15.000 talenten die op hun beurt miljoenen mensen gelukkig maken. Want mensen die werken
- Volledige vacature bekijken

Administratief medewerker invordering Overheid

Driessen - Utrecht
Driessen verbindt mens en werk in de sectoren overheid, onderwijs, zorg & welzijn en cultuur. Zo creëren wij werkgeluk voor meer dan 15.000 talenten die op hun beurt miljoenen mensen gelukkig maken. Want mensen die werken
- Volledige vacature bekijken

Adviseur Landelijk Gebied

VolkerWessels - Utrecht
Werkvorm: Op kantoor in Nieuwegein (deels thuiswerken is een optie) Ervaringsniveau: 5-10 jaar werkervaring Bandbreedte salaris: €,- tot €,- Ben jij de verbinder met lef die wij zoeken? Binnen het team landelijk
- Volledige vacature bekijken

Adviseur Ruimtelijke Economie Publieke sector Landelijk

BMC - Utrecht
Kom jij maatschappelijke impact maken? Over de functie Ben jij een bevlogen professional met een passie voor het verbinden van ruimtelijke ontwikkeling en economische groei, met specifieke focus op werklocaties (w.o.
- Volledige vacature bekijken