Drie afdelingsleiders
Solliciteren t/m:
2023-05-19Profiel
Sector: VOOmvang (FTE): 0,8 tot 1,0
Dienstverband: Tijdelijk met uitzicht op vast
Inschaling: schaal 12
CAO: VO
Solliciteren t/m: 2023-05-19
Drie betrokken en verbindende afdelingsleiders met een aanstelling van 0.8-1.0 fte, waarvan 0.5 fte taken als afdelingsleider
Het VCL is opgericht vanuit de vrijzinnige traditie van onorthodox, ongebonden denken, argumenteren en redeneren op grond van eigen waarneming. Die traditie speelt nog altijd een ]belangrijke rol. Het VCL hecht veel waarde aan de vorming buiten de cognitieve ontwikkeling van leerlingen om. Het VCL wil leerlingen een omgeving bieden waarin zij zich op een brede manier kunnen ontwikkelen. Kortom, dat ze – als ze de school verlaten – ‘klaar’ zijn voor de maatschappij.“De essentie is: zelf denken, samen doen. We leiden evenwichtige en zelfstandig denkende leerlingen op die samen het verschil willen én kunnen maken. Op het VCL ervaar je dat je alleen soms sneller gaat, maar dat je samen verder komt. En dat dat ook veel leuker is.”
Het VCL is een zelfstandige school (éénpitter) voor havo, atheneum en gymnasium. De school is in 1929 opgericht en uit die tijd dateert ook de naam van de school. De school bevindt zich in het Van Stolkpark, in een nieuw, modern gebouw met een verbinding naar de gerestaureerde villa, het pand waarin de school begonnen is. De school is gegroeid naar circa 880 leerlingen. De meeste leerlingen komen uit de wijken in de directe omgeving van de school.
De schoolleiding wordt deze maanden omgevormd naar een brede schoolleiding, gevormd door de rector, twee conrectoren en 5 afdelingsleiders: brugklas, leerjaar 2, Havo leerjaar 3-4-5, VWO leerjaar 3-4
en VWO leerjaar 5-6. Elke afdelingsleider valt hiërarchisch onder de rector. Een afdelingsleider (acteert als meewerkend voorman, hij/zij geeft ook les) is integraal verantwoordelijk met zijn/haar team binnen de afdeling.
Het VCL zoekt drie afdelingsleiders. De informatie over welke drie specifieke afdelingen het betreft volgt op een later moment in de procedure.
Context
- Als afdelingsleider ben je lid van de schoolleiding en ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de kwaliteit van het onderwijs en de uitvoering van het personeelsbeleid binnen jouw afdeling.
- Je adviseert de rector over vernieuwing van het onderwijsbeleid en je draagt ideeën en concepten aan.
- Je werkt samen met je collega-afdelingsleiders om onderwijskundig beleid te ontwikkelen en binnen de verschillende afdelingen beleid op elkaar af te stemmen.
- Je formuleert duidelijke doelen voor jouw afdeling en werkt dat uit in een afdelingsplan dat aansluit bij het beleid van de school.
- Je stuurt aan op het uitvoeren en bereiken van het afdelingsplan.
- Je draagt bij aan het versterken van de professionele cultuur en een positief leerklimaat voor alle medewerkers en leerlingen.
Als afdelingsleider ben je meewerkend voorman/vrouw en geef je ook les. Je geeft leiding aan een team van ca. 10-15 docenten met een duidelijke opdracht die verwoord is in een afdelingsplan. Je bent als afdelingsleider integraal verantwoordelijk binnen je afdeling voor:
- Onderwijskwaliteit
- Leerlingenbegeleiding
- Projecten ter verbetering van de kwaliteit
- 2e lijn leerling-/oudercontact: klas overstijgend
- Escalatie voor teamleden bij leerlingenzaken
- Specifieke taken passend binnen de afdeling (zoals: aanmelding nieuwe leerlingen, open dag, examens, excursies, projecten, etc.)
- Goede samenwerking en verantwoordelijkheidsgevoel bij het docententeam
- Goede communicatie en een heldere aansturing.
- Je (h)erkent kwaliteiten van de medewerkers en zet die in voor de organisatie in ontwikkeling.
- Je hebt een visie en weet anderen te inspireren en te motiveren.
- Je bent een verbinder voor jouw afdeling en de school en hebt een daadkrachtige en coachende wijze van leidinggeven.
- Betrokken, ontspannen, relativerend, met humor;
- Rolmodel zijn in het bieden van veiligheid (doen wat je zegt en zeggen wat je doet);
- Mens- en resultaatgericht.
- Je beschikt over een 1e of 2e graad lesbevoegdheid en aantoonbare leidinggevende kwaliteiten, bij voorkeur reeds ervaring als leidinggevende in het onderwijs.
- We verwachten van onze afdelingsleiders dat ze in bezit zijn van- of bereid zijn om een specifieke leidinggevende opleiding op masterniveau te volgen.
- Ervaring met veranderprocessen: veranderenergie in de organisatie kunnen mobiliseren: veranderingsbereidheid kunnen stimuleren en verhogen, draagvlak realiseren en behouden.
Naar vacature
Meer vacatures van Beteor