UniPartners - Groningen
Projectomschrijving Voor Koopman Autotransport B.V. zijn we bezig met de ontwikkeling van een continue hoogtemeter. Er zijn eerder al enkele stappen gezet in de ontwikkeling van dit project. Er is op basis van gestelde - Volledige vacature bekijken
Schrijven in 7 stappen naar een aandachtstrekker zonder clichés
Ga je een vacaturetekst schrijven? Houd dan rekening met je doelgroep. Als beginnend werkzoekende verbaasde ik me nogal over de term
hands on
in vacatureteksten. Ik had nog nooit van de uitdrukking gehoord en stelde me voor dat mensen die
hands on
werkten hun handen de hele dag tegen hun toetsenbord gedrukt hielden, alsof ze waren vastgelijmd.
Als die mensen dan ook nog ‘geen 9 tot 5 mentaliteit hadden’, zaten ze in mijn verbeelding tijdens het eten ook nog met hun handen aan een laptop gekluisterd.
Inmiddels weet ik dat
hands on
iets betekent als: ‘je weet van aanpakken’. Toch snap ik met 20 jaar ervaring als tekstschrijver nog steeds niet waarom de schrijvers van vacatureteksten zo graag lege,
clichématige
en vaak
Engelstalige
containerbegrippen gebruiken (ook wel
smurfwoorden
genoemd) Denk aan:
- proactief
- schakelen
- synergie,
- dynamisch
- flexibel
)
In bijna elke vacaturetekst wemelt het van deze woorden. Vreemd, want als je termen als ‘hands on’, ‘synergie en ‘schakelen’ gebruikt, schets je een dertien-in-dozijn beeld van je bedrijf en werksfeer. Je zegt eigenlijk: wij zijn net als al die andere bedrijven.
Vacaturetekst schrijven: 7 tips
Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van wat je wil bereiken als je een vacaturetekst gaat opstellen. Je wilt je onderscheiden, je wilt je lezers een beeld voorschotelen van een bijzonder bedrijf waartoe ze zich aangetrokken voelen. Dat doe je niet door clichés voor te kauwen, maar door woorden te gebruiken die mensen kennen uit het dagelijks taalgebruik – woorden waarbij ze zich meteen een voorstelling kunnen maken.In deze post leg ik vanuit mijn ervaring als romanschrijver en journalist (voor
de Volkskrant
, Intermediair en Quest) in 7 stappen uit hoe je een vacaturetekst schrijft zonder jeukwoorden, maar mét inhoud en een goed resultaat: een volle mailbox met relevante sollicitaties.
Vacaturetekst schrijven tip 1 – Dik je functietitel niet aan
Een raadseltje: een bedrijf heeft vacatures voor eenbeverage dissemination officer
en een
field nourishment consultant
. Wat voor medewerkers zoeken ze precies.
(Antwoord:
een barman en een serveerster
)
In bijna alle vacatureteksten worden functietitels in min of meerdere mate aangedikt en vertaald naar het Engels om de functie belangrijker te laten klinken. Een medewerker voor de salarisadministratie wordt een
payroll officer
, een tekstschrijver is een
copywriter
of
content-creator
, een marketingmedewerker gaat door voor
growth hacker
.
Ga niet blindelings mee in deze trend. Je bent in deze tijd meer onderscheiden als je het beestje (of in dit geval: de baan) gewoon bij de naam noemt. Daarmee schep je ook nog eens minder afstand.
Er zijn veel geschikte medewerkers voor je salarisadministratie die zich niet meteen zullen herkennen in de term payroll officer, maar wel in medewerker salarisadministratie.
Natuurlijk is het hip en grappig om een salarisadminstrateur dan maar verloningskoning te noemen (
gezien in een advertentie van Coolblue
). Maar bedenk wel dat je je hiermee op een specifiek publiek richt. Misschien zoek je geen hippe en grappige medewerker voor de salarisadministratie, maar een serieuze en betrouwbare.
Denk ook aan de vindbaarheid van je vacaturetekst. Sollicitanten zoeken op Google vaker naar salarisadminstratie dan naar verlovingskoning. En de zoekterm tekstschrijver wordt veel vaker gebruik dan copywriter.
Vacaturetekst schrijven tip 2 – Stop met vragen, verkoop jezelf als werkgever
Wij zoeken een alleskunner die onze afdelingen met elkaar verbindt. Ben je flexibel? Ben je creatief? Kun je commercieel denken?De meeste advertenties staan vanaf het begin vol met dit soort vragen en eisen waaraan een sollicitant moet voldoen. Dat is gek en onaantrekkelijk. Het is alsof iemand je op date vraagt, maar je eerst een lange eisenlijst laat afvinken zonder ook maar iets over zichzelf te vertellen.
Zo lang je de interesse van de lezer nog niet hebt gewekt, heb je niets te eisen, ook niet als werkgever.
meer...
Opslaan en terug Naar vacature
Meer vacatures van Schrijfvis
Gerelateerde vacatures aan Schrijven in 7 stappen naar een aandachtstrekker zonder clichés
Accountmanager Arbeidsbemiddeling
WerkTalent - Groningen
Beoordeeld met een 4,57 773 reviews Werk je graag met mensen en ben je commercieel ingesteld? Dan komen we graag in contact! Dit ga je doen Als Accountmanager Arbeidsbemiddeling ben je verantwoordelijk voor het opbouwen en - Volledige vacature bekijken
Traineeship IT zonder vooropleiding in IT
House of Bèta - Groningen
De uitdaging –;Dutch speaking and writing proficiency is required–; Bij House of Bèta geloven we dat je ook goed kunt zijn in IT als je geen bèta-studie hebt gedaan. Een bèta is iemand die een neusje voor cijfers en - Volledige vacature bekijken
Paraveterinair Anesthesie en Operaties bij Dierenzie...
IVC Evidensia Nederland - Groningen
Over Ons: Welkom bij ons jonge en ambitieuze dierenziekenhuis in de prachtige stad Groningen! Wij zijn het grootste dierenziekenhuis van Nederland, met een 24/7 dienst, gericht op het bieden van hoogwaardige veterinaire zorg - Volledige vacature bekijken
Actief Werkt - Groningen
Over de opdrachtgever Wij begeleiden zzp’ers die op zoek zijn naar een vaste baan in hun vakgebied. Onze organisatie is gespecialiseerd in het ondersteunen van zelfstandigen die meer zekerheid willen in hun loopbaan. We - Volledige vacature bekijken